Nauka je mrtvá, pokud ji neoživí činnost člověka

Založil durodara, 2025-05-14 09:29

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 2 Hosté prohlíží toto téma.

durodara

Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-14 20:20
Citace od: honzam kdy 2025-05-14 20:17Mě to baví. Citáty z Bible bývají generacemi prověřené a osvědčené. Tohle téma není o buddhismu.
Jak se tu objevíš ty, tak jsou všechny diskuze o popichování a shazování jiných...

Buď ráda, ze jsi nebyla v klášteře - tam se všichni a neustále takhle navzájem "zkoušejí"...

Principem je být natolik sebejistý až kolemjdoucí, že tě slova nejen nezraňují, ale ani "nerozhazují" - takže "popichování" lze brát i jako metodu sebezpytu - jen v ní musí být ta vnitřní laskavost a hluboké soucítění, ať je to i pochopeno správně a neubližuje to nepřipravenému (ono v principu ublížené může být jen nadmuté ego, ale to většina adeptů začne chápat až později - poznáš to podle toho, že to "popichování" přejde až ke kovbojským, či kanadským "žertíkům").

durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-14 21:19
Citace od: honzam kdy 2025-05-14 21:09Takže skrze Durodaru působí Pravda nebo si myslíš, že není v pořádku a je k Tobě neupřímný?

Asi je upřímný, ale to neznamená že se nemýlí. Jsou to jeho názory.

To že skrze někoho působí Pravda a skrze jiného ne je začátečniská představa o Pravdě, o skutečnosti.

Sám říkáš, že vše jsou přírodní jevy. I lež nebo omyl, nenávist i láska jsou přírodní jevy.


Vyhrál bys Jackpot vlastního života, kdybys to pochopil.

durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-14 23:05
Citace od: durodara kdy 2025-05-14 21:57Vypadá to, že víš přesně, co je Pravda.
Je možné ale, že je to pravda tvé individuality, kterou si obhajuješ jako pravdu "pro všechny". Zkus to vidět tedy i mýma očima, protože to, co vidíš jako Pravdu - já v tom vidím svýma očima jako jen velmi omezený obrázek toho, jak to vidíš ty, jako osoba.

Já to nevím. To neznamená, že nebudu psát, jak to vidím a co pojmem Pravda označuji. Ty to nejspíš vidíš jinak a pojmem Pravda možná označuješ něco jiného.
To je v pohodě a myslím, že o to na duchovní cestě zas tak moc nejde. Jde (podle mého názoru) o ropoznání sebestředných tendencí mysli a mám zkušenost, že když takovou tendenci uvidím, vědomně pocítím, tak se ten zlozvyk uvolní, přestane a energie v něm vázaná a pozornost se vrátí do zdroje, za mysl.
Sedí mi na tento proces koan "Bůh ohně si jde pro oheň"



"Bůh ohně si jde pro oheň" - co to pro tebe přesně znamená? "Proces" - to snad ani není proces.

Miroslav

Citace od: durodara kdy 2025-05-15 18:30
Citace od: Miroslav kdy 2025-05-14 23:05
Citace od: durodara kdy 2025-05-14 21:57Vypadá to, že víš přesně, co je Pravda.
Je možné ale, že je to pravda tvé individuality, kterou si obhajuješ jako pravdu "pro všechny". Zkus to vidět tedy i mýma očima, protože to, co vidíš jako Pravdu - já v tom vidím svýma očima jako jen velmi omezený obrázek toho, jak to vidíš ty, jako osoba.

Já to nevím. To neznamená, že nebudu psát, jak to vidím a co pojmem Pravda označuji. Ty to nejspíš vidíš jinak a pojmem Pravda možná označuješ něco jiného.
To je v pohodě a myslím, že o to na duchovní cestě zas tak moc nejde. Jde (podle mého názoru) o ropoznání sebestředných tendencí mysli a mám zkušenost, že když takovou tendenci uvidím, vědomně pocítím, tak se ten zlozvyk uvolní, přestane a energie v něm vázaná a pozornost se vrátí do zdroje, za mysl.
Sedí mi na tento proces koan "Bůh ohně si jde pro oheň"



"Bůh ohně si jde pro oheň" - co to pro tebe přesně znamená? "Proces" - to snad ani není proces.
Koány se nevykladají - co přesně znamenají, nejsou to koncepty ani dílčí součásti nejakých konceptů.
Ty slouží opačně, jako vlastní zkouška zkušenosti, pochopení. Podobně jako poezie. Pasují na zkušenost a ne na nějaký koncept.
Leží v mysli a když nastane zkušenost objeví se to "aha, to je přesně ono" Je to živé pozdravení dávných Mistrů, bez pošpinění nějakými koncepty, představami, dohady atd.

Určitě žádný koan není nějakým procesem, ale může výstižně na nějaký vnitřní proces ducha pasovat. Ta dynamičnost dění ("proces") je vyjádřena tím "jde". Není to nic statického.

Paradoxy

Citace od: durodara kdy 2025-05-15 18:22
Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-14 20:20
Citace od: honzam kdy 2025-05-14 20:17Mě to baví. Citáty z Bible bývají generacemi prověřené a osvědčené. Tohle téma není o buddhismu.
Jak se tu objevíš ty, tak jsou všechny diskuze o popichování a shazování jiných...

Buď ráda, ze jsi nebyla v klášteře - tam se všichni a neustále takhle navzájem "zkoušejí"...

Principem je být natolik sebejistý až kolemjdoucí, že tě slova nejen nezraňují, ale ani "nerozhazují" - takže "popichování" lze brát i jako metodu sebezpytu - jen v ní musí být ta vnitřní laskavost a hluboké soucítění, ať je to i pochopeno správně a neubližuje to nepřipravenému (ono v principu ublížené může být jen nadmuté ego, ale to většina adeptů začne chápat až později - poznáš to podle toho, že to "popichování" přejde až ke kovbojským, či kanadským "žertíkům").
Tys v klášteře byl? A ještě doplňující otázka- jak poznáme, že ten, který popichuje, to myslí laskavě, když se nevidíme?

durodara

Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-15 19:00
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 18:22
Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-14 20:20
Citace od: honzam kdy 2025-05-14 20:17Mě to baví. Citáty z Bible bývají generacemi prověřené a osvědčené. Tohle téma není o buddhismu.
Jak se tu objevíš ty, tak jsou všechny diskuze o popichování a shazování jiných...

Buď ráda, ze jsi nebyla v klášteře - tam se všichni a neustále takhle navzájem "zkoušejí"...

Principem je být natolik sebejistý až kolemjdoucí, že tě slova nejen nezraňují, ale ani "nerozhazují" - takže "popichování" lze brát i jako metodu sebezpytu - jen v ní musí být ta vnitřní laskavost a hluboké soucítění, ať je to i pochopeno správně a neubližuje to nepřipravenému (ono v principu ublížené může být jen nadmuté ego, ale to většina adeptů začne chápat až později - poznáš to podle toho, že to "popichování" přejde až ke kovbojským, či kanadským "žertíkům").
Tys v klášteře byl? A ještě doplňující otázka- jak poznáme, že ten, který popichuje, to myslí laskavě, když se nevidíme?


Myslím, že tvá intuice by ti mohla odpovědět i sama - ale, poznáš to podle toho, že ta laskavost se někde okolo hrudníku projevuje jakoby soustředěností a klidem, i když v hlavě je zmatek. Cítíš se jako by obejmutá (objatá kolkolakolem) a ochraňovaná. Navenek to vypadá, jakoby si měla více vlastního prostoru a více času.

S tím klášterem, ano, ale byly i různé, některé pro mne ani nebyly...

Paradoxy

Citace od: durodara kdy 2025-05-15 19:18
Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-15 19:00
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 18:22
Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-14 20:20
Citace od: honzam kdy 2025-05-14 20:17Mě to baví. Citáty z Bible bývají generacemi prověřené a osvědčené. Tohle téma není o buddhismu.
Jak se tu objevíš ty, tak jsou všechny diskuze o popichování a shazování jiných...

Buď ráda, ze jsi nebyla v klášteře - tam se všichni a neustále takhle navzájem "zkoušejí"...

Principem je být natolik sebejistý až kolemjdoucí, že tě slova nejen nezraňují, ale ani "nerozhazují" - takže "popichování" lze brát i jako metodu sebezpytu - jen v ní musí být ta vnitřní laskavost a hluboké soucítění, ať je to i pochopeno správně a neubližuje to nepřipravenému (ono v principu ublížené může být jen nadmuté ego, ale to většina adeptů začne chápat až později - poznáš to podle toho, že to "popichování" přejde až ke kovbojským, či kanadským "žertíkům").
Tys v klášteře byl? A ještě doplňující otázka- jak poznáme, že ten, který popichuje, to myslí laskavě, když se nevidíme?


Myslím, že tvá intuice by ti mohla odpovědět i sama - ale, poznáš to podle toho, že ta laskavost se někde okolo hrudníku projevuje jakoby soustředěností a klidem, i když v hlavě je zmatek. Cítíš se jako by obejmutá (objatá kolkolakolem) a ochraňovaná. Navenek to vypadá, jakoby si měla více vlastního prostoru a více času.

S tím klášterem, ano, ale byly i různé, některé pro mne ani nebyly...
Má intuice mi skutečně něco říká, ale nechám si to pro sebe..

durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-15 18:49
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 18:30
Citace od: Miroslav kdy 2025-05-14 23:05
Citace od: durodara kdy 2025-05-14 21:57Vypadá to, že víš přesně, co je Pravda.
Je možné ale, že je to pravda tvé individuality, kterou si obhajuješ jako pravdu "pro všechny". Zkus to vidět tedy i mýma očima, protože to, co vidíš jako Pravdu - já v tom vidím svýma očima jako jen velmi omezený obrázek toho, jak to vidíš ty, jako osoba.

Já to nevím. To neznamená, že nebudu psát, jak to vidím a co pojmem Pravda označuji. Ty to nejspíš vidíš jinak a pojmem Pravda možná označuješ něco jiného.
To je v pohodě a myslím, že o to na duchovní cestě zas tak moc nejde. Jde (podle mého názoru) o ropoznání sebestředných tendencí mysli a mám zkušenost, že když takovou tendenci uvidím, vědomně pocítím, tak se ten zlozvyk uvolní, přestane a energie v něm vázaná a pozornost se vrátí do zdroje, za mysl.
Sedí mi na tento proces koan "Bůh ohně si jde pro oheň"



"Bůh ohně si jde pro oheň" - co to pro tebe přesně znamená? "Proces" - to snad ani není proces.
Koány se nevykladají - co přesně znamenají, nejsou to koncepty ani dílčí součásti nejakých konceptů.
Ty slouží opačně, jako vlastní zkouška zkušenosti, pochopení. Podobně jako poezie. Pasují na zkušenost a ne na nějaký koncept.
Leží v mysli a když nastane zkušenost objeví se to "aha, to je přesně ono" Je to živé pozdravení dávných Mistrů, bez pošpinění nějakými koncepty, představami, dohady atd.

Určitě žádný koan není nějakým procesem, ale může výstižně na nějaký vnitřní proces ducha pasovat. Ta dynamičnost dění ("proces") je vyjádřena tím "jde". Není to nic statického.

Máš na mysli skutečně koan anebo máš na mysli mantru - to, co popisuješ jsou vlastnosti mantry. Koan je jako louskáček na ořechy, louskneš si a vidíš jádro, které už v okamžiku rozlousknutí i můžeš přesně popsat - dokonce se i Mistr na ten tvůj popis v okamžiku pohovoru ptá. Když tvé vysvětlení není ještě úplně jasné, v rámci toho oboustranného souzvuku se tvým vysvětlením mistr rozpozná ty "závěsy" a může ti je pomoci rozhrnout. Specielně tenhle koan "Bůh Ohně si jde pro oheň" je docela jednoduché Mistrovi vysvětlit.

durodara

Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-15 19:25
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 19:18
Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-15 19:00
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 18:22
Citace od: Paradoxy kdy 2025-05-14 20:20
Citace od: honzam kdy 2025-05-14 20:17Mě to baví. Citáty z Bible bývají generacemi prověřené a osvědčené. Tohle téma není o buddhismu.
Jak se tu objevíš ty, tak jsou všechny diskuze o popichování a shazování jiných...

Buď ráda, ze jsi nebyla v klášteře - tam se všichni a neustále takhle navzájem "zkoušejí"...

Principem je být natolik sebejistý až kolemjdoucí, že tě slova nejen nezraňují, ale ani "nerozhazují" - takže "popichování" lze brát i jako metodu sebezpytu - jen v ní musí být ta vnitřní laskavost a hluboké soucítění, ať je to i pochopeno správně a neubližuje to nepřipravenému (ono v principu ublížené může být jen nadmuté ego, ale to většina adeptů začne chápat až později - poznáš to podle toho, že to "popichování" přejde až ke kovbojským, či kanadským "žertíkům").
Tys v klášteře byl? A ještě doplňující otázka- jak poznáme, že ten, který popichuje, to myslí laskavě, když se nevidíme?


Myslím, že tvá intuice by ti mohla odpovědět i sama - ale, poznáš to podle toho, že ta laskavost se někde okolo hrudníku projevuje jakoby soustředěností a klidem, i když v hlavě je zmatek. Cítíš se jako by obejmutá (objatá kolkolakolem) a ochraňovaná. Navenek to vypadá, jakoby si měla více vlastního prostoru a více času.

S tím klášterem, ano, ale byly i různé, některé pro mne ani nebyly...
Má intuice mi skutečně něco říká, ale nechám si to pro sebe..

To většinou není pro jiné uši, pokud to sám necítí, a pokud to cítí, není potřeba slov. I tak se ta laskavost dá popsat. Rozdíl od zamilovanosti je v tom, že laskavost s sebou nenese pocit přitahovací síly.

durodara

A na tomhle vlákně i specelní poznámka:

Nauka se přenáší nejpřesněji skrze tu laskavost mistra a v žákovi tou laskavostí i netělesný Mistr vdechuje zcela přesné pochopení. Učení "papírovývh guruů" (napsaných textů)
je závislé na vnitřním pocitu žáka, který do své přítomnosti si přitahuje onu laskavost mistra svou odevzdaností jemu - pokud je to jen pouhé čtení a pokus o vlastní "porozumění" - je to bez té přítomnosti mistrovy laskavosti jen rozvíjení těch záclon a závěsů v mysli a jejich vlastní interpretací.

Miroslav

Citace od: durodara kdy 2025-05-15 19:36Máš na mysli skutečně koan anebo máš na mysli mantru - to, co popisuješ jsou vlastnosti mantry. Koan je jako louskáček na ořechy, louskneš si a vidíš jádro, které už v okamžiku rozlousknutí i můžeš přesně popsat - dokonce se i Mistr na ten tvůj popis v okamžiku pohovoru ptá. Když tvé vysvětlení není ještě úplně jasné, v rámci toho oboustranného souzvuku se tvým vysvětlením mistr rozpozná ty "závěsy" a může ti je pomoci rozhrnout. Specielně tenhle koan "Bůh Ohně si jde pro oheň" je docela jednoduché Mistrovi vysvětlit.

Píšu o koanu. Mne by se na to Mistr neptal. Věděl by že já vím, že on ví, že já vím - znáš to, ne?   

durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-15 19:49
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 19:36Máš na mysli skutečně koan anebo máš na mysli mantru - to, co popisuješ jsou vlastnosti mantry. Koan je jako louskáček na ořechy, louskneš si a vidíš jádro, které už v okamžiku rozlousknutí i můžeš přesně popsat - dokonce se i Mistr na ten tvůj popis v okamžiku pohovoru ptá. Když tvé vysvětlení není ještě úplně jasné, v rámci toho oboustranného souzvuku se tvým vysvětlením mistr rozpozná ty "závěsy" a může ti je pomoci rozhrnout. Specielně tenhle koan "Bůh Ohně si jde pro oheň" je docela jednoduché Mistrovi vysvětlit.

Píšu o koanu. Mne by se na to Mistr neptal. Věděl by že já vím, že on ví, že já vím - znáš to, ne?   

Tak to nefunguje. Koany mají svá pravidla a mají tu funkci, která vyžaduje otázky a odpovědi. Můžeš si myslet, že to lze obejít, ale pokud si to nevyzkoušíš naživo, nebude to opravdu živé. Mohou to být jen ty "závěsy", ale může to být i úplně slepá cesta. Mistr se právě proto na ten koan ptá, aby ty závěsy žák uviděl a rozhrnul je sám. Pro skutečného Mistra je pravidlem, že jeho žáci jeho samého předstihnou. Viz jedna epizoda:

1 Stalo se potom, když měl již vzíti Hospodin Eliáše u vichru do nebe, že vyšel Eliáš s Elizeem z Galgala.
2 I řekl Eliáš Elizeovi: Medle, poseď tuto, nebo Hospodin poslal mne až do Bethel. Jemuž řekl Elizeus: Živť jest Hospodin, a živať jest duše tvá, žeť se tebe nespustím. I přišli do Bethel.
3 Tedy vyšli synové proročtí, kteříž byli v Bethel, k Elizeovi a řekli jemu: Víš-liž, že dnes Hospodin vezme pána tvého od tebe? Kterýž odpověděl: A já vím, mlčte.
4 Opět řekl jemu Eliáš: Elizee, medle poseď tuto, nebo Hospodin poslal mne do Jericha. Kterýž odpověděl: Živť jest Hospodin, a živať jest duše tvá, žeť se tebe nespustím. I přišli do Jericha.
5 Přistoupivše pak synové proročtí, kteříž byli v Jerichu, k Elizeovi, řekli jemu: Víš-liž, že dnes vezme Hospodin pána tvého od tebe? I řekl: A já vím, mlčte.
6 Řekl mu ještě Eliáš: Poseď medle tuto, nebo Hospodin poslal mne k Jordánu. Kterýž odpověděl: Živť jest Hospodin, a živať jest duše tvá, žeť se tebe nespustím. Šli tedy oba.
7 Padesáte pak mužů z synů prorockých šli, a postavili se naproti zdaleka, ale oni oba zastavili se u Jordánu.
8 A vzav Eliáš plášť svůj, svinul jej a udeřil na vodu. I rozdělila se sem i tam, tak že přešli oba po suše.
9 V tom když přešli, řekl Eliáš Elizeovi: Žádej sobě, co chceš, prvé než vzat budu od tebe. I řekl Elizeus: Nechť jest, prosím, dvojnásobní díl ducha tvého na mně.
10 Jemuž řekl: Nesnadnés věci požádal, a však jestliže uzříš mne, když budu vzat od tebe, staneť se tak; pakli nic, nestane se.
11 Takž stalo se, že když předce jdouce, rozmlouvali, aj, vůz ohnivý a koni ohniví rozdělili je na různo. I vstoupil Eliáš u vichru do nebe.


Miroslav

Citace od: durodara kdy 2025-05-15 20:20Tak to nefunguje. Koany mají svá pravidla a mají tu funkci, která vyžaduje otázky a odpovědi.

Odkud máš tohle?

durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-15 22:59
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 20:20Tak to nefunguje. Koany mají svá pravidla a mají tu funkci, která vyžaduje otázky a odpovědi.

Odkud máš tohle?

Ze zenu. Víceméně za vše, co jsem se naučil od Míly, vděčím zenu. Kdybych neměl tuto průpravu, neviděl bych tohoto Mistra, ale viděl bych to, co mnozí u Tomášů viděli: To je ta žena z kuchyně...

Miroslav

Citace od: durodara kdy 2025-05-15 23:13
Citace od: Miroslav kdy 2025-05-15 22:59
Citace od: durodara kdy 2025-05-15 20:20Tak to nefunguje. Koany mají svá pravidla a mají tu funkci, která vyžaduje otázky a odpovědi.

Odkud máš tohle?

Ze zenu. Víceméně za vše, co jsem se naučil od Míly, vděčím zenu. Kdybych neměl tuto průpravu, neviděl bych tohoto Mistra, ale viděl bych to, co mnozí u Tomášů viděli: To je ta žena z kuchyně...


"Ze zenu" je široký pojem. Kde se tohle, že koany mají svá pravidla a mají tu funkci, která vyžaduje otázky a odpovědi, píše nebo provozuje nebo provozovalo?