Hrstka zenu

Založil Pedrito, 2025-03-16 23:39

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 3 Hosté prohlíží toto téma.

honzam

Citace od: durodara kdy 2025-05-16 00:50To je dědictví Eduarda v Unitarii - byli tam všichni důležití svou výjimečností, proto tam moc Fráňa nechodil - on už věděl, že důležitost sebe sama není ta vhodná cesta.

Jak jsem psal. Drtikol spoustu věcí viděl správně buddhisticky.

durodara

Citace od: honzam kdy 2025-05-16 00:51
Citace od: durodara kdy 2025-05-16 00:21
Citace od: honzam kdy 2025-05-16 00:15Už se nemůžu dočkat těch mouder našeho zenového mistra, psychologa a léčitele samouka :smiley_crocodile:

Už to napsal:

"Sám sebe už jsem dávno poznal."

https://www.posezenicko.cz/index.php?msg=11988

Miroslave, přece nemůžeš čekat, že Tě po takovémhle intelektuálním výlevu budeme brát vážně a respektovat jako nějakého znalce. Tohle je na úrovni mateřské školky.

To s intelektem nemá nic co dočinění - to je emocionální reakce zraněného ega.

durodara

Citace od: honzam kdy 2025-05-16 00:55
Citace od: durodara kdy 2025-05-16 00:50To je dědictví Eduarda v Unitarii - byli tam všichni důležití svou výjimečností, proto tam moc Fráňa nechodil - on už věděl, že důležitost sebe sama není ta vhodná cesta.

Jak jsem psal. Drtikol spoustu věcí viděl správně buddhisticky.

Jenže Drtikol nebyl čistý buddhista - ten buddhismus byl pro něj jen "slovníkový" doplněk, aby mohl nějak popisovat a sdělovat, co žije.

honzam

Nechme tohle téma Pedritovi a zenu. Uvidíme, co se tu objeví. Dobrou noc.

Pedrito


Miroslav

Citace od: honzam kdy 2025-05-16 00:51Miroslave, přece nemůžeš čekat, že Tě po takovémhle intelektuálním výlevu budeme brát vážně a respektovat jako nějakého znalce. Tohle je na úrovni mateřské školky.

To je v pohodě, o to mi nejde. Ale ty reakce, co to u některých vyvolalo, jsou kouzelné - no řekni  :)


durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-16 08:54
Citace od: honzam kdy 2025-05-16 00:51Miroslave, přece nemůžeš čekat, že Tě po takovémhle intelektuálním výlevu budeme brát vážně a respektovat jako nějakého znalce. Tohle je na úrovni mateřské školky.

To je v pohodě, o to mi nejde. Ale ty reakce, co to u některých vyvolalo, jsou kouzelné - no řekni  :)



Jistě, nemůžu z těch tvých reakcí - u tebe samozřejmě "bez špetky emočních tenzí" - doslova "odtrhnout" své oči...

honzam

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-16 08:54
Citace od: honzam kdy 2025-05-16 00:51Miroslave, přece nemůžeš čekat, že Tě po takovémhle intelektuálním výlevu budeme brát vážně a respektovat jako nějakého znalce. Tohle je na úrovni mateřské školky.

To je v pohodě, o to mi nejde. Ale ty reakce, co to u některých vyvolalo, jsou kouzelné - no řekni  :)

Je to učebnicový příklad narcismu, tak je důležité ho řádně okomentovat.

honzam

Vypadá to, že tohle téma skutečně není o zenu, ale o Miroslavově předvádění se.

durodara

Citace od: honzam kdy 2025-05-17 21:56Vypadá to, že tohle téma skutečně není o zenu, ale o Miroslavově předvádění se.

Možná uděláme obchod - co je ochoten věnovat za to, že mu napíšeme papír s potvrzením jeho Inka?

honzam

Citace od: durodara kdy 2025-05-17 22:25
Citace od: honzam kdy 2025-05-17 21:56Vypadá to, že tohle téma skutečně není o zenu, ale o Miroslavově předvádění se.

Možná uděláme obchod - co je ochoten věnovat za to, že mu napíšeme papír s potvrzením jeho Inka?

Dejme šanci zenu, třeba z tématu nakonec nebude hrstková polévka nebo rovnou guláš.

Miroslav

Další příklad k tomu, proč mudrovat nad koany a vykládat jejich smysl není to pravé ořechové (slušně řečeno)


 PROČ CHODIT PRO OHEŇ
(výběr krátkých Zen-buddhistických textů "Mistři a žáci")
 Sestavil Petr Pavlík


Fa-jen se ptal svého žáka, proč mu nikdy nepoložil otázku o Zenu. Žák vysvětloval, že již dostal uspokojivou odpověď od bývalého mistra. Fa-jen naléhal, aby prozradil jakou, a žák mu na to odpověděl:

"Ptal jsem se mistra, co je Buddha, a ten řekl: Bůh ohně si jde pro oheň."

"Výborná odpověď," poznamenal Fa-jen, "jsem si však jist, že jsi ji nepochopil."

"Ale přece bůh ohně nepotřebuje hledat oheň, ten ho stále má! A to je totéž, jako kdybych se já pokoušel hledat nějakého Buddhu, zatímco jím odjakživa jsem."

"Přesně, jak jsem předpokládal, rozesmál se Fa-jen, "jsi vedle."

Žák se urazil a opustil klášter. Po jisté době mu to však nedalo a vrátil se. Omluvil se mistru Fa-jenovi a pokorně žádal o poučení.

"Tedy přistup a polož otázku," svolil Fa-jen.

"Co je Buddha?," zašeptal žák.

"Bůh ohně si jde pro oheň!"

durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-19 22:12Další příklad k tomu, proč mudrovat nad koany a vykládat jejich smysl není to pravé ořechové (slušně řečeno)


 PROČ CHODIT PRO OHEŇ
(výběr krátkých Zen-buddhistických textů "Mistři a žáci")
 Sestavil Petr Pavlík


Fa-jen se ptal svého žáka, proč mu nikdy nepoložil otázku o Zenu. Žák vysvětloval, že již dostal uspokojivou odpověď od bývalého mistra. Fa-jen naléhal, aby prozradil jakou, a žák mu na to odpověděl:

"Ptal jsem se mistra, co je Buddha, a ten řekl: Bůh ohně si jde pro oheň."

"Výborná odpověď," poznamenal Fa-jen, "jsem si však jist, že jsi ji nepochopil."

"Ale přece bůh ohně nepotřebuje hledat oheň, ten ho stále má! A to je totéž, jako kdybych se já pokoušel hledat nějakého Buddhu, zatímco jím odjakživa jsem."

"Přesně, jak jsem předpokládal, rozesmál se Fa-jen, "jsi vedle."

Žák se urazil a opustil klášter. Po jisté době mu to však nedalo a vrátil se. Omluvil se mistru Fa-jenovi a pokorně žádal o poučení.

"Tedy přistup a polož otázku," svolil Fa-jen.

"Co je Buddha?," zašeptal žák.

"Bůh ohně si jde pro oheň!"

Když jsi už našel kouzlo Petrovy Lampy, je tam i tato příhoda:

Tanzan a Ekido jednou putovali blátivou cestou. Padal těžký liják. Když došli na křižovatku, spatřili tam dívku v krásném kimonu, jak se marně pokouší přejít přes rozblácenou cestu. Tanzan se dlouho nerozmýšlel, vzal dívku do náruče a přenesl ji na druhou stranu.
Ekido neříkal nic a zasmušile pokračoval v chůzi, dokud je nezastihla noc v klášteře. Pak už se nemohl udržet:
"My mniši se přece nemáme přibližovat k ženám," vyčítal Tanzanovi, "a zvláště ne k těm hezkým... Je to přece pro nás nebezpečné! Proč jsi to udělal?"
"Vždyť jsem tu dívku nechal na té křižovatce," odpověděl mu Tanzan s úsměvem, "jak to, že ty ji stále ještě nosíš s sebou?"


Nevím, zda si stále s sebou nosíš dívku, ale ten "pro oheň si jdoucí Bůh ohně" si očividně u tebe dělá letní sídlo.

Miroslav

Citace od: durodara kdy 2025-05-19 22:19Když jsi už našel kouzlo Petrovy Lampy, je tam i tato příhoda:

Tanzan a Ekido jednou putovali blátivou cestou. Padal těžký liják. Když došli na křižovatku, spatřili tam dívku v krásném kimonu, jak se marně pokouší přejít přes rozblácenou cestu. Tanzan se dlouho nerozmýšlel, vzal dívku do náruče a přenesl ji na druhou stranu.
Ekido neříkal nic a zasmušile pokračoval v chůzi, dokud je nezastihla noc v klášteře. Pak už se nemohl udržet:
"My mniši se přece nemáme přibližovat k ženám," vyčítal Tanzanovi, "a zvláště ne k těm hezkým... Je to přece pro nás nebezpečné! Proč jsi to udělal?"
"Vždyť jsem tu dívku nechal na té křižovatce," odpověděl mu Tanzan s úsměvem, "jak to, že ty ji stále ještě nosíš s sebou?"


Nevím, zda si stále s sebou nosíš dívku, ale ten "pro oheň si jdoucí Bůh ohně" si očividně u tebe dělá letní sídlo.

To je to, co jsem říkal o smyslu a účelu koanů.
Že je v sobě nosíš, nešpekuluješ nad nimi. A když nastane příslušná změna mysli, tak daný koan je najednou zcela jasný - jak elegantně, většinou poeticky několika slovy tu změnu přesně vystihuje. "Aha, tak takhle to je! No to je geniální...".
Jinak, když to děláš nejspíš jako ty, že si ho ve své vědomosti vysvětlíš, "pochopíš" a jdeš dál, tak ti v hlavě zůstane akorát mrtvá voda - třeba takové blbosti jako tě napadají třeba u toho "Jaký je zvuk jedné ruky?"




durodara

Citace od: Miroslav kdy 2025-05-19 22:43
Citace od: durodara kdy 2025-05-19 22:19Když jsi už našel kouzlo Petrovy Lampy, je tam i tato příhoda:

Tanzan a Ekido jednou putovali blátivou cestou. Padal těžký liják. Když došli na křižovatku, spatřili tam dívku v krásném kimonu, jak se marně pokouší přejít přes rozblácenou cestu. Tanzan se dlouho nerozmýšlel, vzal dívku do náruče a přenesl ji na druhou stranu.
Ekido neříkal nic a zasmušile pokračoval v chůzi, dokud je nezastihla noc v klášteře. Pak už se nemohl udržet:
"My mniši se přece nemáme přibližovat k ženám," vyčítal Tanzanovi, "a zvláště ne k těm hezkým... Je to přece pro nás nebezpečné! Proč jsi to udělal?"
"Vždyť jsem tu dívku nechal na té křižovatce," odpověděl mu Tanzan s úsměvem, "jak to, že ty ji stále ještě nosíš s sebou?"


Nevím, zda si stále s sebou nosíš dívku, ale ten "pro oheň si jdoucí Bůh ohně" si očividně u tebe dělá letní sídlo.

To je to, co jsem říkal o smyslu a účelu koanů.
Že je v sobě nosíš, nešpekuluješ nad nimi. A když nastane příslušná změna mysli, tak daný koan je najednou zcela jasný - jak elegantně, většinou poeticky několika slovy tu změnu přesně vystihuje. "Aha, tak takhle to je! No to je geniální...".
Jinak, když to děláš nejspíš jako ty, že si ho ve své vědomosti vysvětlíš, "pochopíš" a jdeš dál, tak ti v hlavě zůstane akorát mrtvá voda - třeba takové blbosti jako tě napadají třeba u toho "Jaký je zvuk jedné ruky?"


Myslím, že uvědomění, že mysl má být pouze v roli nástroje, a ne řídícího prvku života, vyvolá takové "upsidedown", které ti na tvé předpoklady odpoví úplně jasně: "neřeš to!"